آشنایی با دوربین بولت PTZ گردان

در دنیای امروز که تکنولوژی پیشرفت کرده است و نیاز به امنیت هم افزایش یافته است، نصب دوربین در اماکن و جاهای حساس و درب اتوماتیک کمک می کند که آرامش بیشتری در جامعه فراهم شود. یکی از پیشرفته ترین دوربین ها، دوربین بولت PTZ گردان است. این دوربین ها از پرکاربرد ترین سیستم های نظارتی می باشد که جزئیات را به طور دقیق به کاربران نشان می دهد. PTZ خلاصه عبارت pan-Tilt-zoom می باشد.

نام دیگر دوربین مداربسته PTZ گردان همان اسپیددام ( speed Dome) است. Fast Dome هم از همین نوع دوربین گردان هوشمند می باشد .

دوربین بولت PTZ گردان می تواند در جهت های افقی و عمودی چرخش داشته باشد. به خاطر شکل کمانی در گروه دوربین های گنبدی قرار می گیرد. دوربین PTZ می تواند به جهات راست و چپ pan بچرخد و زاویه 360 درجه را در بر بگیرد و نشان دهد؛ همچنین به سمت بالا و پایین Tilt هم حرکت می کند و زاویه 180 درجه را تحت پوشش قرار می دهد.

این دوربین دارای آلارم هشدار نیز هم هست تا در مواقع اضطراری به ما هشدار دهد و ما را باخبر کند.

دوربین PTZ توانایی WDR دارد؛ یعنی زمانی که دوربین بالا سر یک منبع نور قرار دارد، تصاویر ارسالی تیره و سیاه نمی شوند.

بزرگنمایی دوربین بولت PTZ گردان

این دوربین با داشتن قابلیت زوم اپتیکال می تواند تصاویر خوب و با کیفیت عالی بگیرد. میزان بزرگنمایی با ضریب x نمایش داده می شود ؛ مثلا اگر عدد x10 را نمایش دهد، یعنی دوربین 10 برابر اندازه اصلی ، روی سوژه زوم می کند. در این دوربین می توان اندازه بزرگنمایی و سرعت حرکت در هر نقطه را مشخص کرد؛ حداکثر تعداد نقطه هایی که که می توان مشخص کرد، 300 نقطه است.

دوربین PTZ با توانایی زوم کردن 10- 12-20- 23 و 30 برابر می تواند تصاویر خوبی به ما ارائه دهد.

درون دوربین PTZ موتوری وجود دارد که دوربین می تواند از راه دور هم کنترل زوم را انجام دهد.

به علت هوشمند بودن فوکوس در دوربین PTZ ، در زمان چرخش آن تاری ایجاد نمی شود.

دوربین بولت PTZ گردان


دید در شب توسط دوربین بولت PTZ گردان

این دوربین توانایی دید در شب IR را داراست اما برد دید در شب دوربین های PTZ در سطح بقیه دوربین ها نیست ، باید در مکان های وسیع، نور پیرامون را بیشتر کرد تا تصاویر با کیفیت بهتری داشته باشید.

جنس بدنه دوربین بولت PTZ گردان

خود کلمه بولت به معنای گلوله یا لوله می باشد. دوربین بولت، دوربینی است با بدنه استوانه ای شکل و فلزی که بیشتر کاربرد در فضای باز دارد به خاطر اینکه بدنه آن ضد آب است و با شرایط آب و هوا سازگاری دارد.

کاربردهای دوربین بولت PTZ گردان

به خاطر توانایی زوم کردن دوربین PTZ در مجموعه های بزرگ و با وسعت زیاد استفاده می شود، مانند مراکز صنعتی، سوله ها، کارخانه ها، چهارراه و استادیوم های ورزشی و... .

از این دوربین ها برای محدوده های نظارتی حساس که جزئیات هم برایشان مهم است مانند خواندن پلاک ها استفاده می شود.

در دوربین های PTZ پیشرفته تر توانایی smart tracking یعنی تعقیب سوژه وجود دارد. دوربین توانایی کنترل از راه دور را داراست پس می توان با استفاده از گوشی یا دستگاه های ضبط از راه دور هم منطقه مورد نظر را کنترل کنید.

تفاوت دوربین بولت PTZ گردان با دوربین دام

-دوربینPTZ یا اسپید دام توانایی حرکات دورانی دارد و می تواند منطقه وسیع تری را تحت پوشش قرار دهد ولی دوربین دام منطقه کمتری را نشان می دهد .

-جنس بدنه دوربین دام مقاومت زیادی در برابر گرد و خاک و رطوبت ندارد به همین علت در محیط های سرپوشیده به کار برده می شود ولی مقاومت دوربین PTZ بالاست و می توان در مکان های باز هم استفاده کرد.

-لنز دوربین دام ثابت است ولی لنز دوربین PTZ به همه جهات می چرخد.

-دوربین دام در گوشه اتاق یا وسط سقف نصب می شود . ولی دوربین PTZ در مکان هایی با ارتفاع بلند نصب می شود.

-سنسور استفاده شده در دوربین PTZ خیلی پیشرفته تر از دوربین دام است .

-ولتاژ ورودی دوربین اسپید دام حدود 24 ولت می باشد و ولتاژ ورودی دوربین دام حدود 12 ولت است.

-به خاطر تکنولوژی برتر اسپید دام، قیمت آن از دوربین دام بیشتر است.

- دوربین اسپید دام قابلیت بزرگنمایی تصاویر را هم داراست بخاطر داشتن زوم مکانیکی می تواند زاویه های مختلفی را تحت پوشش قرار دهد. در این دوربین حرکات تصویر را به صورت دستی و همچنین خودکار می توان کنترل کرد. زمان کنترل حرکت تصویر به صورت دستی از نرم افزار joystick استفاده می شود و در زمان کنترل حرکت تصویر به صورت خودکار از نرم افزار مدیریت دوربین استفاده می شود. علاوه بر این قابلیت حرکت دوربین در مواقع ضروری و خطر را دارید.

تعریف sequence یا همان برنامه حرکت دوربین

از دیگر توانایی های دوربین بولت PTZ گردان این است که می توانند چندین حوزه preset را به صورت زمان بندی شده به شما نشان دهد. به مجموعه preset هایی که دارای زمان مشخص و مرتب باشند و پشت سر هم اجرا شوند، sequence می گویند.




دوربین بولت PTZ گردان




لیست قیمت دوربین بولت PTZ گردان

مینی اسپید دام زوم دار 3 مگاپیکسل با 24 درصد تخفیف 1780000 تومان

دوربین 5 MP اسپید دام 36X با 29 درصد تخفیف 5999000 تومان

مینی اسپید دام بیسیم با 34 درصد تخفیف 1095000 تومان

دوربین مداربسته اسپید دام AHD با 27 درصد تخفیف 4990000 تومان

مینی اسپیددام بیسیم 5X دارای زوم اپتیکال 1950000 تومان


مطالعه بیشتر: درب اتوماتیک شیشه ای

دیدگاه کاربران

دیدگاه شما درباره این محصول چیست ؟

شما می توانید در این بخش تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران ایران بالابر به اشتراک بگذارید.




تجربه و نظر کاربران :

محصولات مرتبط
مقالات